هر موسسه ای در طول دوره حیات خود ممکن است بنا به مقتضیات، مبادرت به تعویض نرم افزارهای مالی خود بنماید. دلایل عمده تعویض نرم افزار در موسسات به قرار زیر می باشد:
1- رشد کمی و کیفی یا تغییر نوع فعالیت و متعاقب آن تغییر یا افزایش انتظارات از نرم افزار موجود و عدم توانائی پاسخگویی نرم افزار مذکور بدلیل تطبیق ناپذیری و پتانسیل محدود آن،
2- عدم رضایت از عملکرد نرم افزار موجود بدلیل ضعف عملکرد و کارائی پایین آن،
3- هزینه گران و نامتناسب نگهداری، پشتیبانی و خدمات پس از فروش نرم افزار فعلی با توجه به بودجه تخصیص یافته،
4- عدم امکان ادامه همکاری و انعقاد قرارداد با شرکت متولی و ارائه دهنده خدمات پشتیبانی نرم افزار موجود،
5- نا کارآمدی و تکنولوژی قدیمی طراحی، تولید و نگهداشت نرم افزار و عدم انطباق آن با سایر تجهیزات و دیگر نرم افزارهای بکار گرفته شده در مجموعه،
6- رشد و توسعه نرم افزارهای همسان موجود در عرصه بازار، بنحوی که انگیزه و تمایل نسبت به بهینه سازی نرم افزار را در مدیران موسسه ایجاد نماید،
7- تغییر در ساختار، سازمان یا کادر مدیریت و پرسنلی درگیر با نرم افزارهای موجود به نحوی که برآیند دانش، تجربیات، سلایق و آرای جمعی بسمت تغییر نرم افزارهای موجود مصمم گردد.
این تعویض به هر دلیلی که باشد، دغدغه و نگرانی بابت اطلاعات ثبت شده در نرم افزار قبلی و انتقال آن به نرم افزار جدید، در کنار مشکلات دیگری که در خصوص تغییر نرم افزار وجود دارد، بیشترین سهم را بخود اختصاص می دهد. فی الواقع چشم پوشی از اطلاعاتی که با صرف هزینه و انرژی قابل توجه در نرم افزار قبلی ثبت شده بسیار دشوار است و افراد دست اندر کار بسیار متمایل به دستیابی به اطلاعات قبلی و ثبت شده خویش در نرم افزار جدید می باشند.